STABILNOST I MOBILNOST

Što našem tijelu predstavljaju mobilnost i stabilnost i zašto su toliko bitni? Mobilnost je stupanj pokreta u zglobu (ili regiji tijela, npr.torakalna kralježnica) u svim osima koje su fiziološki moguće unutar zgloba bez pojave restrikcija u okolnom tkivu.

Stabilnost predstavlja sposobnost zgloba da se odupire vanjskoj sili bez pomaka unutar zgloba. Cilj nam je postići posturalnu stabilnost po cijelom kinetičkom lancu bez da narušimo slobodu pokreta/mobilnost u bilo kojem zglobu.

Dakle, svaki zglob u našem tijelu posjeduje (ili bi trebao posjedovati) određenu razinu mobilnosti i stabilnosti. Za neke zglobove potrebno je da su stabilni dok drugi zglobovi moraju biti mobilni i pravilno se pokretati što na kraju dovodi do posturalne stabilnosti tj.tjelesne stabilnosti. Ako se po kinetičkom lancu „penjemo“ od gležnja prema vratnoj kralježnici tada bi gležanj trebao biti mobilan, koljeno stabilno, kuk i mobilan i stabilan, lumbalna kralješnica stabilna, torakalna kralježnica mobilna, lopatice stabilne, a gleno-humeralni zglob mobilan.

Problem nastaje kada se ti odnosi u našem tijelu promjene i kada zglob koji treba biti mobilan postane previše rigidan i s vrlo ograničenim kretnjama. Tijelo je jedan pametan mehanizam koji neće dopustiti kolaps sustava već će pokušati „zaliječiti„ stvar najbolje što može pa će se tako smanjena pokretljivost u gležnju ( oji treba biti mobilan) odraziti na susjednom zglobu – koljeno postaje mobilnije nego što treba biti. Najčešća posljedica je bol u koljenu ili kuku.

Savjet / vježba  stanite u raskorak šire od širine kukova tako da vam je jedna noga ispred druge (morate u ovoj poziciji biti stabilni), izravnajte leđa, aktivirajte mišiće trbuha i guze, prebacujte težinu s jedne noge na drugu tako da vam se pete ne odvajaju od poda, a koljeno može prelaziti liniju stopala. Morate osjetiti istezanje listova i napinjanje mišića stražnje i prednje strane natkoljenice. Ukoliko u bilo kojem trenutku osjetite bol, smanjite amplitudu pokreta te je postepeno povećavajte kako se bol smanjuje.

Tek kad su oni dijelovi tijela stabilni koji to moraju biti a drugi mobilni možemo krenuti s radom na stabilnosti tijela kao cjeline. Ovisno o ulozi koju imaju u tijelu neki zglobovi će težiti stabilnosti a drugi mobilnosti unutar kinetičkog lanca.

 

 

Leave a Comment